SZKOLNY DZIEŃ  MATEMATYKI

W dniu 10 czerwca w naszej szkole odbył się szkolny Dzień Matematyki, który w tym  roku przebiegał pod hasłem „Matematyka królową  nauk”.  Uczniowie pod opieką p.A. Kocela i M.Gołdon przygotowali  wiele ciekawych atrakcji matematycznych. Prezentacje  multimedialne „Dzieje matematyki” oraz „Magiczna Siódemka” przedstawione przez uczennice klasy VI i V przybliżyły nam  rozwój matematyki  w dziejach ludzkości . Uświadomiliśmy sobie dzięki nim, iż liczby są zawsze wokół nas,  nawet te magiczne . Ola Bus oraz Jacek Zalas z klasy I recytowali  wiersz  pt. Szymon Matematyk , a uczniowie  klasy IV urozmaicali  nam Dzień  Matematyki   piosenkami o tematyce  matematycznej:  Trójkąt i koło, Cyferki,  Pan Zegarek, Kółko duże kółko małe, Matematyczna wyliczanka. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszył  quiz matematyczno –logiczny  dla uczniów  z klas  I-III  oraz konkurs matematyczny  „Jeden z dziesięciu” ,w którym wzięli udział uczniowie klasy  V,   a zwyciężczynią  została  Patrycja Kowalska . Na koniec  wspólnie obejrzeliśmy  ciekawy  film  na temat „Mierzenia czasu”. Dekorację stanowiły różne ciekawe  wzory figur  ułożone z   tangramu,  nad  którymi pracowali  uczniowie z klasy V   podczas dodatkowych  zajęć matematycznych realizowanych w ramach projektu.        Podczas obchodów Dnia Matematyki odbyła się też III edycja Gminnego Konkursu Matematycznego MISTRZ RACHUNKU  organizowanego przez nauczycielkę matematyki i informatyki Agnieszkę Kocelę. W konkursie wzięły udział wszystkie szkoły podstawowe z naszej gminy: PSP w Silniczce, PSP w Borzykowej i PSP w Żytnie. Konkurs przebiegał w dwóch etapach: I- szkolnym, odbywającym się na terenie poszczególnych szkół w dniu 6 maja, oraz II- gminnym, zorganizowanym właśnie 10 czerwca w naszej szkole.  W tym roku poziom wiedzy uczniów był bardzo wyrównany zarówno wśród uczniów klasy V jak i VI, nie można było rozstrzygnąć konkursu po pierwszej rundzie. Z powodu wyników ex quo niezbędne było przeprowadzenie  kolejnych rund. Końcowe wyniki przedstawiają się następująco:

Klasy V

I miejsce: Maria Komendarczyk uczennica PSP w Silniczce

Pozostałe osoby ex quo: Łukasz Łęgowik (PSP Żytno), Karolina Bakalarz (PSP Żytno), Dawid Karaś (PSP Borzykowa)

Klasy VI

I miejsce: Kacper Kurowski (PSP Borzykowa)

II miejsce ex quo: Nikola Korgól (PSP Żytno), Natalia Misztal (PSP Borzykowa)

III miejsce: Jan Kolmas (PSP Silniczka)

IV miejsce: Kinga Stanek  (PSP Żytno)

Wszyscy uczniowie otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe.

WYCIECZKA REALIZOWANA  W RAMACH PROJEKTU.

W dniach 21- 22.05. uczniowie naszej szkoły uczestniczący w projekcie „Nowoczesna szkoła w gminie Żytno – lepszy start w przyszłość” uczestniczyli w wyciecze do Sandomierza i okolic.    Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie gospodarstwa w Silnicy, którego specjalnością jest hodowla różnych gatunków ryb. Uczniowie mieli możliwość oglądania, nawet dotyku na żywo  gatunków takich jak jesiotr syberyjski, pstrąg czy malusieńkich karpi.

Kolejny punkt wycieczki to zwiedzanie drukarni we Włoszczowie. Uczniowie zapoznali się z budową ogromnej drukarki, materiałami jakie są na niej drukowane oraz sposobem jej działania.

Następnie udaliśmy się do wydawnictwa „Echo Dnia”, również we Włoszczowie. Grupa uczniów wraz z dziennikarzem p. Banaszkiem opracowała artykuł o naszej wycieczce, który wraz  ze zdjęciem trafił na stronę internetową wydawnictwa. Ponadto uczniowie wiele dowiedzieli się o pracy dziennikarza.

Po drodze do Ćmielowa zatrzymaliśmy się w miejscowości Ujazd, gdzie zwiedziliśmy piękny zamek Krzyżtopór i zaopatrzyliśmy się w pamiątki.

Kolejna atrakcja czekała uczniów w Ćmielowie, gdzie zwiedziliśmy żywe muzeum porcelany. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z etapami tworzenia ręcznych porcelanowych figurek, czy filiżanek. Obejrzeli ciekawe edukacyjne filmy, po  czym wędrując punkt po punkcie mieli możliwość zobaczyć jak powstaje figurka porcelanowego kotka. Poznali, jak żmudna jest to praca, jeden nieostrożny ruch, a figurka może ulec zniszczeniu.

W piątek od rana zwiedzaliśmy Sandomierz, jego zabytki w tym rynek starego miasta, przechodziliśmy przez Ucho Igielne, dziedziniec zamku i piękne krajobrazy na panoramę Sandomierza. Mieliśmy okazję zobaczyć , jak wygląda wąwóz wyrzeźbiony przez wodę, zwiedzić piękną katedrę. Na koniec podziwialiśmy widoki rozciągające się z bramy Opatowskiej.

D z i e ń   K u l t u r

W naszym wiosennym maratonie zdobywania różnych sprawności zatrzymała nas refleksja o nadchodzących świętach Wielkanocy. Zanim udaliśmy się do domów na rodzinne świętowanie, zorganizowaliśmy obchody owych świąt w naszej szkole. Miały one bardzo oryginalny charakter, ponieważ po raz pierwszy połączone zostały z obchodami Dnia Kultur. Celem uroczystości było zaprezentowanie wielkanocnych zwyczajów i obrzędów w poszczególnych regionach Polski z uwzględnieniem ich różnic kulturowych, a także uzmysłowienie istoty wielkanocnego świętowania. Aby zrealizować to zadanie, każdy zespół klasowy przygotował prezentację wskazanej mu wcześniej polskiej grupy etnograficznej. Główną część scenografii stanowiły stoły wielkanocne przygotowane zgodnie z tradycją danego regionu. Wszystkie przyciągały uwagę bogatym składem potraw wielkanocnych oraz ich ponętnym zapachem, a także piękną dekoracją, bogatą w wielkanocne akcenty. Uroczystość poprowadziło dwóch konferansjerów : Weronika Zalas – ucz. kl. VI oraz Konrad Cichocki – ucz. kl. V, którzy zabrali nas w wyimaginowaną podróż po Polsce. Na kolejnych jej przystankach odwiedzaliśmy przedstawicieli polskich regionów, którzy, wedle staropolskiej gościnności, zapraszali nas do swoich stołów, barwnie prezentując przy tym specyficzne elementy własnej kultury oraz zdradzając niekiedy zaskakujące tajniki miejscowych zwyczajów.

Czytaj więcej: Dzień Kultur.

KOŁO PRZYRODNIKA

Zajęcia Koła Przyrodnika i zdw z przyrody prowadzone są w ramach projektu „Nowoczesna szkoła w gminie Żytno”. Plan koła zawiera propozycje zajęć z rożnych działów przyrody, dostosowanych do możliwości uczniów. Celem zajęć jest wzbudzenie u dzieci zainteresowania przyrodą i ukazanie, że jest ona ciekawa. Tematyka zajęć pozwala na dokładniejsze pogłębienie i rozszerzenie wiadomości.Tematyka zajęć zdw skierowana jest do uczniów  chcących wyrównać swoje braki z przyrody.

Na zajęciach uczniowie zajmują się mikroskopowaniem, pracują z programami multimedialnymi na tablicy interaktywnej, prowadzą hodowle i doświadczenia przyrodnicze, a nawet samodzielnie pieką ciasteczka.

DZIEŃ LOGOPEDY

6 marca 2015 roku po raz drugi odbył się w naszej szkole apel z okazji Dnia Logopedy, przygotowany przez p. Elżbietę Makuch, logopedę oświatowego wraz z uczestniczkami zajęć logopedycznych.  Wydarzenie  stanowi  dodatkowy element projektu: „Nowoczesna szkoła w gminie Żytno – lepszy start w przyszłość”(oprócz Dnia Logopedy zorganizowane zostały/ zostaną: Dzień poprawnej polszczyzny, Dzień j. obcego, Dzień Kultury, Dzień Matematyki, Dzień Informatyki).