News
Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu
21.03.2021
„Każdy z nas jest inny, każdy wyjątkowy…”
pod takim hasłem zaplanowano w naszej szkole działania mające na celu przybliżenie istoty Autyzmu i Zespołu Downa.
Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa obchodzony jest 21 marca, natomiast Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - 2 kwietnia.
W naszej szkole będziemy świętować te dwie ważne dla nas daty
w kolejnych tygodniach kwietnia.
Na stronie internetowej szkoły i na facebooku na bieżąco będziemy dokumentować przedsięwzięcia podejmowane w tym zakresie przez członków naszej społeczności szkolnej.
Nie oceniaj, nie odsuwaj się, nie wykluczaj, dowiedz się więcej!
KWIECIEŃ –
MIESIĄCEM WIEDZY NA TEMAT AUTYZMU
2 KWIETNIA obchodzony jest jako ŚWIATOWY DZIEŃ WIEDZY na temat AUTYZMU. Dzień ten został ustanowiony w 2007 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. W tym dniu jednoczymy się z osobami autystycznymi ubierając się na niebiesko, zapalając niebieskie światła bądź organizując niebieskie marsze. Kampania ta ma na celu pomóc zrozumieć i uwrażliwić się na osoby z autyzmem, a osobom z autyzmem ułatwić życie wśród nas!!!
Autyzm to nie choroba – to zaburzenie o podłożu neurologicznym. Autyzm może mieć różne stopnie nasilenia: od łagodnego do ciężkiego. Łagodną postać autyzmu nazywamy Zespołem Aspergera.
Osoby ze spektrum autyzmu mają wyjątkowe umiejętności i zainteresowania. Wyróżniają się dobrą pamięcią, potrafią dokonywać skomplikowanych działań arytmetycznych albo posiadają bogatą wiedzę na jakiś temat. Często nie są przez nas rozumiane lub nie potrafią nam przekazać ważnych dla nich informacji – to może wywołać w nich złość, frustrację i niezrozumiałe dla nas zachowanie.
Objawy zaburzeń autyzmu lub Zespołu Aspergera dotyczą czterech głównych obszarów rozwoju:
Relacji społecznych – mają trudności z nawiązaniem kontaktów, mogą unikać kontaktu wzrokowego. Niektórzy nie lubią być dotykani, przytulani. Mogą mieć problem z dostosowaniem się do sytuacji społecznych i rozumieniem komunikatów niewerbalnych, takich jak mimika twarzy. Mogą mieć problemy w nawiązywaniu przyjaźni i utrzymywaniu relacji z innymi ludźmi.
Komunikacji – rozpoczęcie rozmowy, zwrócenie się do kogoś, bycie z innymi jest trudnością. Muszą się tego uczyć. Z drugiej strony potrafią opowiadać niesamowite historie i fakty o tym, co ich interesuje, do czego często wracają, najczęściej nie biorąc pod uwagę, czy rozmówca jest zainteresowany tym tematem.
Szczególnie trudno zrozumieć im żarty, aluzje, metafory. Ich mowa może być specyficzna, mogą np. przekręcać słowa, zamieniać zaimki. Mogą też mieć problemy w reagowaniu na głos, uśmiech i ekspresję emocji innych ludzi oraz z precyzyjnym rozumieniem kierowanych do nich wypowiedzi. Dzięki pracy w systematycznej, długiej terapii zaczynają lepiej funkcjonować i radzić sobie w otoczeniu.
Wyobraźni – powoduje to, że nie potrafią bawić się na niby, naśladować zachowania innych, przejawiają opór przed zmianami w otoczeniu i przebiegu aktywności. Bardzo często lepiej się czują i są sprawniejsze w otoczeniu, które jest dla nich przewidywalne, a inni ludzie rozumieją ich problemy.
Wrażliwości sensorycznej – co oznacza, że ich zmysły inaczej odbierają bodźce tj.: światło, obrazy, dźwięki, inaczej odczuwają dotyk, zapach, smak, czy ból Mogą być rozdrażnione, zaniepokojone bądź zafascynowane określonymi bodźcami. Problemy sensoryczne mogą powodować, że będą unikać przebywania w grupie ludzi, zakrywać uszy, odmawiać zakładania niektórych ubrań, jedzenia określonych potraw itp.
Dziecko które krzyczy na dźwięk klasy. Kolega z pracy, który nigdy nie odpowiada uśmiechem. Kuzynka, która zawsze woli siedzieć sama i denerwują ją źle ułożone buty. Każdy z nich jest oceniany, odsuwany, stygmatyzowany. Możesz pomóc albo nie przeszkadzając, albo zwyczajnie pytając, czy coś możesz zrobić.